Sovint solitari esportista suant sempre la samarreta pels senders i senderets sobre sabatilles o bicicletes i si no lliscant els seus esquís fent esses sobre les neus i escalant els cims més altsssss:
BTT
Esquí de muntanya
Senderisme i muntanya

dijous, 10 de juliol del 2008

Sant Maurici-Refugi Amitges-Cascada Ratera-Aparcament Parc Natural

Avui fem el camí que s'endinsa al Parc Nacional d'aigües Tortes. Aquest és l'únic amb categoria de Parc Nacional que hi ha a Catalunya.
L'accés al Parc es fot fer des de diferents llocs, però hi anirem per la carretera que hi accedeix des d'Espot. És una carretereta molt estreta, però ben indicada on sovint s'hi troba trànsit de turistes, muntanyencs i taxis tot terreny. Els últims són els únics vehicles que poden entrar al Parc.
Deixem el cotxe a l'aparcament del Prat de Pierró que delimita l'inici de l'espai natural, i per facilitar l'excursió durant l'ascens agafarem un taxi que ens portarà fins ben bé a l'Estany de Sant Maurici.
Comença la caminada després de contemplar l'estany i Els Encantats, imatge emblemàtica del parc.

A punt d'iniciar la marxa cap el refugi des d'on ens deixen els taxis

Els Encantats

L'alçada a l'inici de l'excursió és de 1940 mts i des d'aquí s'agafa el camí en direcció al Refugi d'Amitges, primer objectiu del dia. És una antiga pista en molt mal estat que fa una pujada força uniforme fins que arriba a l'estany de Ratera, allà es suavitza una mica tot vorejant el llac i continua pujant suau fins que es supera el petit Estany de la Cabana. A partir d'aquest punt, el camí es torna altre cop pendent fins arribar al Refugi d'Amitges, situat a 2370 mts., amb un total de 430 mts de desnivell acumulat.

Estany de Ratera

Estany de La Cabana

Una marmota entre de les roques

L'última costa fins el refugi és dreta i pedregosa, una mica dura, però el premi un cop ets dalt s'ho mereix. A part del merescut descans al refugi, un petit passeig planer pels voltants ens porta ràpidament als estanys d'Amitges, dels Barbs i de la Munyidera, i aixecant el cap tenim allà mateix les Agulles d'amitges, el Pic d'Amitges i el Tuc de Saboredo. Tot un regal gairebé a tocar.
El refugi pot ser un objectiu per si sol, per contemplar els cims propers i l'ambient d'alta muntanya que t'envolta; o també pot ser una base per fer d'altres excursions per les muntanyes properes, algunes d'elles fregant els 2900 mts.

D'esquerra a dreta, refugi, Tuc de Saboredo, Agulles d'Amintges, i Pic d'Amitges

Cal dir que aquest refugi és un d'aquells llocs acollidors que et pots trobar al mig del no res, entre muntanyes, llacs i rius, on es respira calma i pots passar hores de contemplació. De totes maneres, si l'objectiu és pernoctar-hi cal trucar abans per fer reserva doncs a l'estiu sol estar molt ple.

Els Encantats des del refugi, al capvesre

De fet, aquest camí l'hem fet servir per anar a escalar a la zona d'amitges (més info a la pàgina dels Dalton), però val la pena l'excursió per arribar fins el refugi perquè si l'entorn de més avall del refugi és bonic, el de més amunt és espectacular.
La baixada la iniciarem pel mateix camí fins que, a pocs metres després d'haver passat l'estany de Ratera, hi ha un indicador que ens marca la ruta alternativa que passa per la Cascada de Ratera. És un sender en clara baixada que porta directe i just a sota d'aquesta cascada, que quan el riu de Ratera baixa ple ofereix tot un espectacle natural.

Continuant avall el camí perd pendent i ens porta a una zona planera tot vorejant l'Estany de Sant Maurici. En poca estona arribarem allà on haviem deixat el taxi, prop de la presa de l'estany.
Aquí tenim l'opció de tornar a agafar el taxi, però nosaltres optem per fer el camí de baixada fins el pàrquing caminant. Tot i que aquest camí passa sovint molt a prop de la carretera, ens obsequia amb racons de gran bellesa i frondositat, contrastant plenament amb la severitat i ambient només rocallós dels voltants del refugi d'Amitges.

Un dels avets gegants

L'horari oficial del parc: des de l'estany de Sant Maurici fins el refugi és de 1,45 h. i la baixada fins el pàrquing és de 2,30 h.